Co vás trápí
ISRC v praxi II
Co když jsem nedostal ISRC protokol k podpisu?
Pokud jste muzikant, interpret nebo dirigent, kterému nebyl předložen protokol ISRC k podpisu zároveň se smlouvou, musíte si ve svém zájmu prosadit jeho předložení ještě ve studiu. Pokud to neučiníte ihned při nahrávce, může dojít k tomu, že se v tomto protokolu neobjeví vaše jméno a to znamená, že peníze, které pro vás vybere Intergram od uživatelů, budou rozúčtovány mezi ostatní interprety.
Zájem muzikantů je hybnou silou rychlého uvedení ISRC do praxe. Jen důsledným vyplňováním se podaří to, že i za 70 let bude zpěvák, kytarista, nebo člen sboru dostávat odměny za užitou nahrávku, kterou v ISRC protokolu podepsal a opatřil svým rodným číslem.
Stanovení procent z užité nahrávky pro interprety a vydavatele
Na druhé straně protokolu musí být kromě jména, rodného čísla a podpisu stanoven podíl každého interpreta a nebo výkon, kterým se na nahrávce podílel.
Každý řádek musí být podepsán všemi hudebníky a sólisty.
Příklad 1 :
zpěvák 50%, doprovodná skupina také 50%. Z toho soprán saxofon - sólo10%, Bas, bicí, kyt, percus, piano, 3x sbor. Tedy mezi osm zbývajících doprovodných hudebníků se rozdělí zbývající procenta. Každému patří 5%.
Příklad 2 : Skupina - quintet se dohodne, že se dělí stejným dílem. Pak má každý 20 %. Pokud je zde každý ze zúčastněných podepsán, dostanou od Intergramu všichni stejně.
Podílové dělení
Když si prostudujete ISRC protokol, zjistíte, že vedle procent je možné dělení dle výkonů v nahrávce.
A - je sólista a patří mu 50 %. Dalších 50 % se rozdělí ostatním muzikantům.
B - je hlavní výkon, a je to dvojnásobek vedlejšího výkonu C.
C - vedlejší výkon.
Pokud tedy zahrajete 3x doprovodnou kytaru a jednou sólo, zapíšete do protokolu na čtyřech řádcích a se čtyřmi podpisy: 3x C výkon a jednou B. Vysvětluji to polopatisticky vzhledem k častým otázkám muzikantů, kteří se s tím setkávají poprvé. Dělení podle vyplněných výkonů A,B,C, je pro počítač procentuálně dané a neměnné. Po dohodě uvnitř skupiny ale může být dělení pochopitelně jiné. Čtyřčlenná skupina může vyplnit protokol 4 x A výkon. Každý bude dostávat 25%. A pro upřesnění- celková částka, kterou zaplatí uživatel (třeba radio) Intergramu, se dělí 50 : 50 mezi vydavatele a interprety.
Toto jsou procenta pro rozúčtování z veřejného užití, nikoli z prodeje nosičů.
Počítač neumí kombinaci procent a výkonu
Také pozor na to, jak určujete procenta. V jednom protokolu můžete použít buď dělení procenty a nebo podílové. Nesmí to být kombinace, protože si s tím počítač neporadí.
Starší nahrávky
I přestože máte nahrávky staršího data, ke kterým nebyl přidělen ISRC, můžete protokol vyplnit dodatečně pro účely vyúčtování. V protokolu jsou proto kolonky výrobní číslo a pořadové číslo songu. Tím je nahrávka opět identifikovatelná i se všemi aktéry. Pokud neznáte rodná čísla autorů, nebo mistra zvuku, tak to tolik nevadí - to je informace pro kompletní info. Rodná čísla výkonných muzikantů a jejich podpisy chybět nesmějí. Je často velmi obtížné dodatečně vyplňovat protokoly nahrávek z dob minulých. Ale skladbám, které se stále hrají je rozumné přidělit ISRC, i když jen v papírovém protokolu. Podle něj bude Intergram rozdělovat odměny. U menších skupin, nebo nahrávek které pořídil například jen jeden hráč, to bude v případě hitu stát za to. Jestliže vydáte starší nahrávky v reedici znovu digitálně, měla by taková nahrávka dostat svůj nový kód s informacemi, které se musí někde vydolovat z historie.
Jak se v budoucnu dostane informace od uživatele (třeba rádia) na Intergram
Jakmile bude větší množství nahrávek opatřeno ISRC a k těmto ISRC budou vyplněné a odevzdané protokoly, začne druhá, praktická fáze. Uživatelé (radia, TV i pořadatelé) ve svých playlistových hlášeních pro Intergram budou pomocí jednotného softwaru hlásit užité ISRC. To si počítač automaticky přečte z nahrávky, která zazněla. Na Intergram přijde hlášení o užití dvou nahrávek písně Láska, ale každá bude mít jiný ISRC. Peníze pro interprety i vydavatele budou počítačem rozúčtovány přesně a adresně.
Kompilace, festivaly
Na CD kde se sejdou písničky různých vydavatelů, budou mít uvedené nahrávky své původní kódy. Např CZ A23..A13...Když k nim přibude nová skladba, získá kód vydavatele kompilace, pokud se nedohodnou jinak.
Příklad : na CD festivalu Evropahit 2002 vydané Českou hudbou, se dostala skladba Padám skupiny LAVINA. Tu vydává Sony-Bonton. Do masteru bude vypálen kód CZ A14 02 00197. Je to stejný kód jako má ta nahrávka na původním albu skupiny Lavina. Ostatní skladby budou mít opět samostatné kódy dle majitelů. Všechny nové vyplněné protokoly s kódem CZ A26 ... odevzdá Česká hudba nebo producent na Intergram.
Také singl, který je totožný s nahrávkou z alba by měl mít stejné ISRC jako je na albu.
Jak vyčíst ISRC z hotového CD
Pokud potřebujete zjistit, jaké ISRC patří k dané nahrávce, existuje několik softwarů, se kterými to můžete zjistit.
Např.: software Plextools s mechanikou Plextor, Neroburning s mechanikou která podporuje čtení ISRC. Winon CD, ASTERTE CD-Copy. Info najdete na www.cdr.cz