Tři roky projektu Muzikanti do škol: hudba, která spojuje děti i učitele
Již třetím rokem projekt Muzikanti do škol spojuje školy s profesionálními muzikanty, aby společně s žáky tvořili, experimentovali a sdíleli hudbu. Během tematického čtyřtýdenního bloku (4 × 2 hodiny) děti spolu s lektory procházejí celým tvůrčím procesem – od nápadu až po finální nahrávku.
Od samotného začátku v ZŠ Zdenky Braunerové v Roztokách projekt rozvíjí žákovské kompetence v hudební tvorbě. Součástí programu je společná tvorba s muzikanty–lektory, která zahrnuje rytmickou, melodickou i textovou práci. Děti se učí vyjadřovat své pocity a myšlenky prostřednictvím hudby, podílejí se na tvorbě písní či zvukových koláží a mají možnost vystoupit a sdílet výsledky své tvorby na online platformách. Na některých školách zakládají i vlastní kanál na YouTube a samostatně spravují prezentaci svých skladeb.
Zároveň zažívají hudbu naživo v jejím autentickém podání, včetně improvizace a různých hudebních stylů. V rámci projektu se děti seznamují také s autorskými právy, hudební produkcí a základy digitální distribuce písní.
Za dobu své existence projekt navštívil školy napříč republikou. V roce 2025 už dvacátou školu, ZŠ Hradišťko, kde se projekt uskutečnil těsně před letními prázdninami uplynulého školního roku.

Inspirativní příběhy z českých škol
V ZŠ Jaroměř – Josefov vznikla pod vedením lektorů píseň Co mě štve!, kterou děti složily podle svých vlastních pocitů a nápadů. Text písně inspiroval i pedagogy. Děti v něm mimo jiné zpívaly, že by si přály ochucené mléko z automatu. Škola to vzala s humorem a automat s ochuceným mlékem skutečně pořídila.
V ZŠ Hostivař si osmáci zvolili téma školního systému a vytvořili kritickou píseň 1774. Lektoři si všimli, že děti nejraději tvoří v klidu, anonymně nebo ve dvojicích, a právě díky tomu vznikl silný a upřímný text.
Na ZŠ Teplice nebyla cesta k výsledku jednoduchá, děti byly zpočátku skeptické a hudební spolupráce se rodila postupně. O to silnější byl výsledek: autorská píseň s nečekaně poetickým refrénem nakonec spojila celou třídu i učitele a stala se symbolem společné radosti ze sdílené tvorby.
Projekt už třetím rokem přináší nejen výsledné písně, ale i posun ve vnímání hudby ve školách – od pasivního poslechu k aktivní tvorbě. Každá škola i každý žák, který se zapojí, přináší další příběhy, emoce a inspiraci pro další ročníky.
V letošním roce projekt probíhá za podpory OSA Partnerství a Nadace Život umělce. A dobrá zpráva na závěr: Muzikanti do škol chystají další hudební setkání v nových školách po celé republice.


