Muzikanti do škol v Mníšku pod Brdy

Spolupráce, emoce a písnička ze života

Projekt Muzikanti do škol, zřizovaný Svazem autorů a interpretů (SAI), navštívil letos na jaře již devatenáctou školu od svého vzniku. Tentokrát zavítali lektoři do komunitní školy DobroDruzi v Mníšku pod Brdy, kde vznikla silná autorská písnička s názvem I když padnu.

Tým domškoláků a domškolaček různého věku vtiskl do skladby autentické emoce a témata ze svého každodenního života. Díky přirozené spolupráci, ke které jsou děti ve škole vedeny, a ochotě podpořit jeden druhého, vznikl nejen osobní text, ale i působivý hudební základ.

„Bylo skvělé vidět, jak si děti navzájem pomáhají a táhnou za jeden provaz. Je znát, že jsou zvyklé spolupracovat a tvořit společně, což celému procesu dalo úžasnou energii,“ říká Ondřej Škoch, vedoucí projektu.

Cílem projektu Muzikanti do škol je přivést hudební tvorbu zpět do škol skrze přímou práci s dětmi. Projekt dále pokračuje na dalších školách napříč republikou a potvrzuje, že hudba může být přirozenou součástí vzdělávání, která spojuje, inspiruje a otevírá nové možnosti spolupráce i sebevyjádření.

Komunitní škola DobroDruzi, Mníšek pod Brdy

Kapela DBand a píseň I když padnu

Workshopy Muzikanti do škol tentokrát zavítaly do komunitní školy DobroDruzi v Mníšku pod Brdy, kde spolu tvoří a učí se skupina domškoláků a domškolaček různého věku. Menší kolektiv a přirozená spolupráce mezi dětmi napříč ročníky umožnily vznik výjimečně osobní a silné písně s názvem I když padnu, která reflektuje každodenní emoce, pocity a malé i větší dramata ze školního života.

Hned první návštěva přinesla příjemné překvapení. Děti bez zaváhání naskočily do procesu a s pomocí elektronických nástrojů, rytmizace tělem a klasického papíru s tužkou vytvořily základy textu. Téma vzešlo organicky – děti chtěly psát o tom, co znají, co žijí. Vznikla tak píseň, která zachycuje různorodé podoby náročného dne. Rozdělily si role v kapele a domluvily se na domácích úkolech: vymyslet název kapely, vytvořit logo a rozpracovat text.

Druhá návštěva navázala na tu první velmi konkrétními výstupy. Skupina si začala říkat DBand – zkratka pro DobroDruzi Band – a přinesla téměř hotový text celé písně. Děti složily harmonii refrénu podle návrhu jednoho z kytaristů, vymyslely melodii a nazpívaly první demosnímek. Dívky připravily melodii ke své sloce a s pomocí tabletu, kláves, samplera i kytary vytvořily kompletní hudební podklad. Dvouhodinovka utekla doslova pod rukama.

Třetí návštěva byla zaměřena na doladění struktury písně a pokračování v nahrávání. Děti se vrhly na práci s prechorusem – text už měly připravený, a tak se pustily do hledání melodie a rytmizace. V menších skupinkách si zkusily různé varianty frázování a díky pružné komunikaci mezi mladšími a staršími členy kapely se rychle domluvily na finální podobě. Vznikla i základní verze bridge (mezihry) a děti si rozdělily, kdo bude zpívat, kdo rapovat a kdo se ujme sborových partů. Pokročilo se i s aranží – harmonické nástroje nahrály doprovodné stopy, perkusivní zvuky přibyly díky samplům na tabletu. Celý kolektiv postupoval jako sehraný tým. „Bylo skvělé vidět, jak si děti navzájem pomáhají a táhnou za jeden provaz. Je znát, že jsou zvyklé spolupracovat a tvořit společně, což celému procesu dalo úžasnou energii,“ říká Ondřej Škoch, vedoucí projektu Muzikanti do škol.

Čtvrtá návštěva se nesla ve znamení nahrávání finální verze písně. Děti ve skupinách i jednotlivě nazpívaly refrény, sloky i doprovodné party. Přestože pro mnohé šlo o první zkušenost s nahráváním „naostro“, zvládly to s lehkostí a chutí. Nahrávalo se jak zpívané, tak rapované části, a výsledek překvapil i samotné lektory svou zralostí a výrazem. Píseň I když padnu tak mohla postoupit do závěrečné fáze – do studia na postprodukci.


Text písně: I když padnu

(Sloka 1 – rap)
Ráno budík řve, no tak to ne,
včera jsem padl, dneska vstát nejde.
City dostaly, den začíná skvěle,
v kapse pár drobáků, venku se to mele.

Bus mi ujíždí, no co, běžím dál,
učitel má kecy, že prej jsem zas spal.
Úkol leží doma, to jsem tomu dal
Už to nemám na háku, proč jsem vlastně vstal?

(Refrén)
💥 I když padnu, stejně jdu dál,
💥 Každej den svírá mě žal
Koukám na to, co mi život vzal
💥 Ale jsem rád, že jsem to nevzdal

(Sloka 2 – holky)
Dneska jsem vstala a cítím to stejně,
všude jen stres, všechno jde blbě
v hlavě mám bouři a strácím se v sobě
chci se schovat jenom tobě

zrcadlo lže, venku je zima
každej se dívá, ve škole drama
já chci jen klid, být chvíli sama
už mě nechápe ani vlastní máma

všichni na mě ukazují, jak na cizince
cítím se sama a stracená jak v Africe
prosím mámu, aby mě omluvila, ale ona nechce
že prej z testu se neuleju tak lehce

(Refrén)
💥 I když padnu, stejně jdu dál,
💥 Každej den svírá mě žal
Koukám na to, co mi život vzal
💥 Ale jsem rád, že jsem to nevzdal

Po škole fotbal je,
tak snad vyhrajeme
pak jedu domů
a zahrajeme fifu